Activităţi dedicate studenților
Dacă eşti student în anul I şi ai nevoie de sprijin pentru a te pregăti mai bine pentru a te adapta la viaţa la facultate, vezi dacă universitatea sau facultatea în care înveţi, face parte din proiectul ROSE.
Peste 40 universităţi au primit fonduri pentru a organiza diverse activităţi menite să îi ajute pe studenţii din anul I să îşi continue studiile în situaţia în care, din diverse motive, aceştia întâmpină dificultăţi. Aceste activităţi pot include:
• programe remediale;
• coaching și dezvoltare personală;
• îndrumare și sprijin (tutorat);
• consiliere profesională și orientare în carieră;
• dezvoltarea competențelor socio – emoționale;
• ateliere de lucru în domenii specifice.
Universităţile au creat centre de învățare cu scopul de a servi ca mecanism suplimentar de sprijin pentru studenții aflați în situație de risc. Aceste centre de învățare au fost proiectate luând în considerare principalii factori care conduc la rezultate slabe și abandon în primii ani universitari, ca spre exemplu: pregătirea precară din liceu, abilități reduse de învățare, acces limitat la conținuturi noi din domeniul de studii respectiv sau lipsă de familiarizare cu modul de desfășurare și conținutul activităților pedagogice de tip universitar.
Centrele sunt spații de învățare complet echipate şi pot include laboratoare sau spații destinate activităților practice, dedicate materiilor studiate în primul an, în special celor cu un grad de dificultate ridicat, pentru care se înregistrează un procent de promovabilitate mai redus. Centrele sunt destinate studiului individual sau asistat, dar și lucrului în echipă, cu precădere pentru studenții din anul I studii de licență, aflați în situație de risc.
Aici poţi participa la activități asistate de tipul celor remediale – inclusiv activități practice / de laborator, activităţi de coaching și dezvoltare personală, de îndrumare și sprijin (tutorat), de consiliere profesională și orientare în carieră sau ateliere de lucru în domenii specifice.
Poţi fii ajutat să capeţi stabilitate și control emoțional, motivație intrinsecă şi să devii rezilient. Profesorii şi studenţii implicaţi în proiectele ROSE te pot sprijini să înveţi să comunici deschis, să devii autonom, să poţi lucra în echipă, cu alte cuvinte să te cunoşti mai bine pe tine şi să-ţi cunoşti abilităţile tale.
Caută şi tu un centru de învățare ROSE unde poţi desfășura diferite activități în echipă, poţi realiza prezentări, dezbateri, analize, studii de caz, poţi să te autoevaluezi sau reciproc cu colegii tăi, poţi învăța de la alți colegi, independent sau sub îndrumarea unui cadru didactic sau a altor tipuri de specialiști.
Astfel, dacă îţi este teamă că poţi ajunge în situaţia în care să nu finalizezi primul an de studii, dacă simţi că încă nu te afli în locul potrivit şi te gândeşti să renunţi, află dacă poţi accesa un astfel de program de sprijin la tine în universitate.
Uite ce ne-a spus o studentă care a ales să se înscrie în proiectul ROSE pentru a se adapta mai bine la viaţa de student: „Când am început facultatea îmi era frică de ceea ce va urma. Nu știam nimic, însă, cu ajutorul cadrelor didactice, încă de la început, m-au ajutat să cunosc mai bine, să-mi placă facultatea și să nu-mi fie frică de ceea ce va urma. Pe scurt, acomodarea mea a fost mai ușoară. Astfel, m-am înscris în cadrul proiectului Rose, am aflat mai multe, mi-am depăşit anumite limite (de ex. comunicarea liberă fără să mă gândesc că o să fiu criticată) și mi-a crescut motivația de a continua această facultate. În concluzie, acest proiect a dus la o dezvoltare mai bună a mea și de aceea o să recomand mereu la fiecare student să se înscrie datorită faptului că toate acestea duc la o dezvoltare mult mai frumoasă a noastră ca și oameni.”
Un alt student ne-a povestit despre experienţa lui: „Cea mai importantă schimbare pe care a produs-o acest proiect a fost înțelegerea mai ușoară a cursurilor. Fiind și în primul an îmi era destul de greu sa ma acomodez, sa țin pasul cu tot ce se întâmpla, nu înțelegeam prea multe lucruri. Datorită proiectului și întâlnirilor pe care le-am avut, fiind destul de multe, am reușit sa povestim mai mult cu profesorii, să ne ajute în ceea ce întâmpinam în derularea cursurilor. Aveam mai mult timp să dezbatem unele subiecte mai neînțelese de noi și așa am putut să mă adaptez mai uşor și să înțeleg că nu este chiar așa de greu pe cât îmi imaginam. Acum pot să spun că îmi este destul de uşor să țin pasul cu tot ce se întâmplă, nu mai am impedimente să fiu atât de introvertit și chiar mă bucur că am făcut parte din acest proiect care m-a ajutat enorm.” (student)