Activităţi dedicate studenților

Dacă eşti student în anul I şi ai nevoie de sprijin pentru a te pregăti mai bine pentru a te adapta la viaţa la facultate, vezi dacă universitatea sau facultatea în care înveţi, face parte din proiectul ROSE.

Peste 40 universităţi au primit fonduri pentru a organiza diverse activităţi menite să îi ajute pe studenţii din anul I să îşi continue studiile în situaţia în care, din diverse motive, aceştia întâmpină dificultăţi. Aceste activităţi pot include:
• programe remediale;
• coaching și dezvoltare personală;
• îndrumare și sprijin (tutorat);
• consiliere profesională și orientare în carieră;
• dezvoltarea competențelor socio – emoționale;
• ateliere de lucru în domenii specifice.

Universităţile au creat centre de învățare cu scopul de a servi ca mecanism suplimentar de sprijin pentru studenții aflați în situație de risc. Aceste centre de învățare au fost proiectate luând în considerare principalii factori care conduc la rezultate slabe și abandon în primii ani universitari, ca spre exemplu: pregătirea precară din liceu, abilități reduse de învățare, acces limitat la conținuturi noi din domeniul de studii respectiv sau lipsă de familiarizare cu modul de desfășurare și conținutul activităților pedagogice de tip universitar.

Centrele sunt spații de învățare complet echipate şi pot include laboratoare sau spații destinate activităților practice, dedicate materiilor studiate în primul an, în special celor cu un grad de dificultate ridicat, pentru care se înregistrează un procent de promovabilitate mai redus. Centrele sunt destinate studiului individual sau asistat, dar și lucrului în echipă, cu precădere pentru studenții din anul I studii de licență, aflați în situație de risc.

Aici poţi participa la activități asistate de tipul celor remediale – inclusiv activități practice / de laborator, activităţi de coaching și dezvoltare personală, de îndrumare și sprijin (tutorat), de consiliere profesională și orientare în carieră sau ateliere de lucru în domenii specifice.

Poţi fii ajutat să capeţi stabilitate și control emoțional, motivație intrinsecă şi să devii rezilient. Profesorii şi studenţii implicaţi în proiectele ROSE te pot sprijini să înveţi să comunici deschis, să devii autonom, să poţi lucra în echipă, cu alte cuvinte să te cunoşti mai bine pe tine şi să-ţi cunoşti abilităţile tale.

Caută şi tu un centru de învățare ROSE unde poţi desfășura diferite activități în echipă, poţi realiza prezentări, dezbateri, analize, studii de caz, poţi să te autoevaluezi sau reciproc cu colegii tăi, poţi învăța de la alți colegi, independent sau sub îndrumarea unui cadru didactic sau a altor tipuri de specialiști.

Astfel, dacă îţi este teamă că poţi ajunge în situaţia în care să nu finalizezi primul an de studii, dacă simţi că încă nu te afli în locul potrivit şi te gândeşti să renunţi, află dacă poţi accesa un astfel de program de sprijin la tine în universitate.

Uite ce ne-a spus o studentă care a ales să se înscrie în proiectul ROSE pentru a se adapta mai bine la viaţa de student: „Când am început facultatea îmi era frică de ceea ce va urma. Nu știam nimic, însă, cu ajutorul cadrelor didactice, încă de la început, m-au ajutat să cunosc mai bine, să-mi placă facultatea și să nu-mi fie frică de ceea ce va urma. Pe scurt, acomodarea mea a fost mai ușoară. Astfel, m-am înscris în cadrul proiectului Rose, am aflat mai multe, mi-am depăşit anumite limite (de ex. comunicarea liberă fără să mă gândesc că o să fiu criticată) și mi-a crescut motivația de a continua această facultate. În concluzie, acest proiect a dus la o dezvoltare mai bună a mea și de aceea o să recomand mereu la fiecare student să se înscrie datorită faptului că toate acestea duc la o dezvoltare mult mai frumoasă a noastră ca și oameni.”

Un alt student ne-a povestit despre experienţa lui: „Cea mai importantă schimbare pe care a produs-o acest proiect a fost înțelegerea mai ușoară a cursurilor. Fiind și în primul an îmi era destul de greu sa ma acomodez, sa țin pasul cu tot ce se întâmpla, nu înțelegeam prea multe lucruri. Datorită proiectului și întâlnirilor pe care le-am avut, fiind destul de multe, am reușit sa povestim mai mult cu profesorii, să ne ajute în ceea ce întâmpinam în derularea cursurilor. Aveam mai mult timp să dezbatem unele subiecte mai neînțelese de noi și așa am putut să mă adaptez mai uşor și să înțeleg că nu este chiar așa de greu pe cât îmi imaginam. Acum pot să spun că îmi este destul de uşor să țin pasul cu tot ce se întâmplă, nu mai am impedimente să fiu atât de introvertit și chiar mă bucur că am făcut parte din acest proiect care m-a ajutat enorm.” (student)

COSTURILE „TRANZIȚIILOR”, SAU DESPRE ÎMPRUMUTURI ȘI SCADENȚE ÎN EDUCAȚIE ȘI FORMARE

„Nimic nu costă mai mult decât neștiința.” Am văzut cât de rapidă a fost reacția partenerilor români și cât de inovative au fost temele de dezbatere.

Continuitate și tranziție în noile sisteme universitare – alianțele și consorțiile europene transpuse în reglementările naționale – Episodul 8

Dinamica proceselor de schimbare a sistemelor educaționale universitare nu este lipsită de momente de intensitate crescută, mai ales atunci când se propun demersuri de reorganizare.

ALIANȚELE EUROPENE DE UNIVERSITĂȚI ȘI CONTRIBUȚIA LOR LA O EUROPĂ MAI REZILIENTĂ – Episodul 7

Comisia Europeană a finalizat și publicat rezultatele primului proces de selecție din a doua rundă a alianțelor de universități care au încheiat primii trei ani de proiect.

UNIVERSITAȚILE ȘI … STILUL DE VIAȚĂ EUROPEAN – Episodul 5

Europenizarea învățământului superior ar putea să devină un obiectiv transversal de predare, de învățare și de evaluare, pregătind generația viitoare către un proiect cultural și identitar de anvergură, fundamental pro-european

Un profesor bun schimbă destine – Gelu Duminică

Profesorii ROSE sunt oamenii care și-au înțeles misiunea de a vedea potențialul din fiecare elev și de a încerca să-i ofere sprijinul academic și emoțional necesar, astfel încât toți elevii, și fiecare în parte, să ajungă să se bucure de ceea ce sunt ei cu adevărat.

Peste 150 de elevi și studenți au răspuns prezent la masterclass-ul de motivare susținut de Andreea Vasiliu

Pe 9 martie 2022, echipa de comunicare a proiectului ROSE a organizat, ca parte a unei ample campanii conștientizare un masterclass de motivare pentru elevi și studenți.

Proiectul ROSE a lansat, în cadrul evenimentului „Îndrăznește să visezi”, „Luna elevilor și studenților ROSE”

Marți, 1 martie 2022, echipa de comunicare a proiectului ROSE a lansat, ca parte din campania de conștientizare cu privire la importanța educației pentru reușita educațională și personală a tinerilor, „Luna elevilor și studenților ROSE”. Evenimentele din luna martie 2022, parte din campania de conștientizare cu privire la importanța educației pentru reușita educațională și personală a tinerilor

Ultimul atelier din „Luna profesorilor ROSE” a adus laolaltă aproape 300 de participanți – cadre didactice, mentori, elevi, studenți și părinți

Din dorința de a provoca participanții la o discuție despre ce înseamnă stima de sine și despre cum se construiește aceasta, echipa de comunicare a proiectului ROSE a organizat vineri, 25 februarie 2022, atelierul „Îmbunătățirea stimei de sine”. „Cu stimă, despre stima de sine în educație” Anca Nedelcu.

DESPRE UNIVERSITĂȚILE EUROPENE … ÎNTRE ”ENTITĂȚI”, INSTITUȚII ȘI ALIANȚE

Restricțiile și limitările posibil de identificat, reprezentate prin legislațiile naționale complicate și nepermisive ar putea să influențeze reconfigurarea liniilor asociative de guvernanță academică, pentru noile alianțe de universități.