ROSETHON

București | Universitatea Politehnică din București | 9-10 decembrie

Competiția se adresează liceenilor și studenților, care vor elabora soluții inovatoare privind dezvoltarea sistemului educațional, pe care le vor prezenta în fața colegilor lor, profesori, reprezentanți MEN-UMPFE și mentori ROSE.

Prezentări echipe

Testimoniale juriu

„Pentru mine a fost o experiență inedită. Nu știam la ce să mă aștept, dar pe măsură ce ne apropiam de finalul prezentărilor, realizam că misiunea de a alege o echipă câștigătoare este mult mai grea decât mi-aș fi imaginat. Jurizarea a ținut cont de mult lucruri și am fost nevoiți să aducem pe masă foarte multe criterii pentru a putea departaja echipele între ele. Pot sa spun că a fost un eveniment de care educația românească avea nevoie! Și îmi doresc să nu se oprească aici. Potențialul este imens, iar creativitatea participanților este uluitoare și poate fi un factor extrem de important în evoluția învățământului.”

Ștefan Costea – Security Remediation, VOIS

„Cel mai mare câștig al ROSETHON-ului din perspectiva elevilor și studenților participanți cred că a fost experiența de învățare, pornind de la un context autentic: o provocare concretă (imaginează-ți universitatea viitorului), un set de repere, o echipă, un cadru adecvat și suportiv de lucru și de prezentare a rezultatelor.  Pe parcursul celor două zile, fiecare membru al echipei a fost pus în situația de a se prezenta și de a face cunoștință cu colegi noi, de a identifica punctele tari la nivel de echipă, de a asuma roluri, de a participa la un adevărat brainstorming pentru identificarea celor mai valoroase idei, de a contribui la elaborarea unui ”produs” final al echipei, de a contribui la promovarea acestui produs în fața colegilor și membrilor juriului. S-a lucrat intens și imaginile din timpul activităților sunt, cred, foarte sugestive. Nu am avut un curriculum, un cadru formal de învățare, însă toate aceste experiențe ilustrează importanța contextelor non-formale și informale de învățare. Atât elevii cât și studenții ne-au demonstrat că pot comunica, colabora în cadrul unei echipe, că pot fi în egală măsură organizați și creativi.

Lucrările elaborate în cadrul echipelor ne-au oferit, de asemenea, o perspectivă pe care nu o întâlnim foarte des în analizele sau documentele de politici dedicate sistemului de învățământ universitar: perspectiva beneficiarilor. Produsele elevilor și studenților ne-au oferit niște repere valoroase cu privire la așteptările pe care le au și au identificat lucrurile care contează foarte mult pentru ei: de la lucrurile ”vizibile” (infrastructură, dotări, facilități) la lucruri ”invizibile” (curriculum, relația student-profesor, sprijin în învățare, competențe, evaluare). 

Este interesant și faptul că la începutul și la finalul evenimentului am organizat un ”trenuleț al cuvintelor”, în care fiecare participant a fost invitat să spună un cuvânt care rezumă fidel experiența de moment. La început, cel mai des elevii și studenții au folosit cuvinte precum: necunoscut, provocare, curiozitate, speranță, mister, oboseală – ce oglindeau o anumită stare de spirit, influențată de ineditul acestui eveniment. Spre marea noastră bucurie, la finalul evenimentului, registrul s-a schimbat și cu o frecvență mare au apărut cuvinte precum echipă, bucurie, învățare, poveste, colaborare, satisfacție, continuitate, comunicare. În discuțiile din cadrul ceremoniei de premiere, cât și după, am convenit că un astfel de eveniment aduce prea multe beneficii participanților pentru a fi doar un one time event 🙂 Mai mult, alături de elevi, studenți, profesorii însoțitori și echipa de organizare am realizat și o listă de aspecte care pot fi îmbunătățite în edițiile viitoare: format, facilitarea lucrului în grup și valorificarea contribuțiilor fiecărui membru al echipei, modalități creative de prezentare a creațiilor. Putem spune, de fapt, că organizarea viitorului ROSETON a început deja!”

Ciprian Fartușnic – Cercetător știintific la Unitatea de Cercetare în Educație, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație

„De ani buni, una dintre temele pe care le dau frecvent studenților de la cursul de Pedagogia învățământului superior, este să redacteze un eseu pe tema Universitatea mea, în care li se cere să-și prezinte, temeinic și argumentat, viziunea lor privitoare la modelul unei instituții de învățământ superior. Nu una de succes, ci exact aceea care să le asigure propriul lor succes, academic, personal și profesional, să le dea șansa de a se proiecta ca oameni ai viitorului, în relație cu o universitate care să le asigure tranzițiile lor spre viitor. Și de aici pornește un drum lung, de aproape un semestru, cu multiple consultări, cu construcții și ezitări, cu reveniri și consolidări dar, până la urmă, cu reale împliniri și cu un profit intelectual semnificativ.

Dacă premisele au fost enunțate, să ne gândim acum, la situația fericită, căreia i-am fost parte în acest weekend, când unor tineri, liceeni și studenți, li s-a cerut ca, în mai puțin de 24 de ore, să elaboreze un proiect complex, care să descrie viziunea echipelor despre o Universitate ROSE (acceptând jocul metaforic), o instituție autentică, una fundamentată pe principiile dinamice ale tranzițiilor, pentru că asta valorizează și consolidează ROSE. Și ce să vezi, nu mai puțin de 17 proiecte ne-au fost oferite spre jurizare, cu o bogăție de idei, cu misiuni proprii, cu structuri organizatorice, cu valori și cu scenarii educaționale, care puteau sa impresioneze și cel mai avizat juriu. Minunat a fost altruismul autorilor, toți si-au gândit proiectele, nu numai în raport cu propriile lor nevoi și așteptări, ci și în relație cu evoluțiile societății educaționale, cu modelele europene (despre care am vorbit pană acum în cele nouă numere ale newsletter-ului, publicate deja), ducând standardele de exigență în proiectare, redactare și prezentare, la nivelul înaltelor așteptări academice. Asta din perspectiva juriului și a unei părți a audienței, pentru că, de cealaltă parte, au fost atât de apreciate dramatizările puse in scenă și adevăratele ”show-uri educaționale”, dacă le putem numi așa, prin care s-au angajat energii de motivare, susținere și de convingere a celeilalte părți a juriului, publicul (care au fost chiar proprii lor competitori).

Ce poate fi mai extraordinar, din perspectiva finalului unui asemenea eveniment care, deși nu a fost despre premii, a fost despre premianți, decât să constanți că, între opțiunile publicului și cele ale juriului, coincidența ierarhiei a fost apropiată de suprapunere … Da poți să tragi cel puțin o concluzie, că ai în față o generație frumoasă, care pare că știe deja să evalueze si să respecte rezultatele acesteia, să-si aprecieze competitorii si să-și cunoască propriile avantaje competitive, o generație matură si cred eu, deja pregătită pentru tranzițiile care vor urma … tranzițiile către viitor, al lor personal, al comunităților din care fac parte, cu prietenii dar și cu competitorii lor și al societății educate, naționale și europene, care merită ce este mai bun de la acești copii minunați și pentru acești copii minunați … Și apreciem noi, tranzițiile în care ROSE i-a angajat pe deplin, le-au oferit tot ceea ce ei meritau, adică ceea ce putea fi mai bun, o educație aleasă, una pentru viitor!”

Romiță Iucu – coordonator al Subgrupului pentru Diplomă Europeană din cadrul Grupului FOR EU – Comisia Europeană

PARTICIPANȚI

Elevi și studenți de la:

  • Colegiul Național „Nicolae Iorga”, Vălenii de Munte
  • Liceul Teoretic „Iulia Zamfirescu”, Mioveni
  • Liceul Tehnologic „Dimitrie Filipescu”, Buzău
  • Colegiul Național „Regina Maria”, Ploiești
  • Liceul Tehnologic „Radu Negru”, Galați
  • Liceul Teoretic „Dan Barbilian”, Câmpulung
  • Colegiul Economic „Constantin Kirițescu”, București
  • Colegiul Național „Unirea”, Turnu Măgurele
  • International Maarif Schools of Bucharest
  • Universitatea Politehnica, București
  • Academia de Studii Economice, București
  • Universitatea de Teatru și Film „I. L. Caragiale”, București
  • Universitatea de Arhitectura și Urbanism „Ion Mincu”, București

ROSETHON

este un eveniment cu premii

de peste 36.000 de lei

LOCUL 1

18.000 de lei

(3.000 de lei pentru fiecare membru al echipei)

LOCUL 2

12.000 de lei

(2.000 de lei pentru fiecare membru al echipei)

LOCUL 3

6.000 de lei

(1.000 de lei pentru fiecare membru al echipei)