Dedicată elevilor și studenților ROSE, seria evenimentelor lunii martie a continuat luni, 28 martie 2022, cu „Studenți pentru elevi” care a adus față în față cadre didactice și studenți de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea de Științe Aplicate din Utrecht (Olanda).

Astfel, discuția a conturat, pe de o parte, imaginea unor comunități academice cât mai incluzive și, pe de altă parte, punțile atât de necesare între două sisteme, lumi educaționale care par să comunice atât de puțin: învățământul secundar și cel terțiar.
Evenimentul, parte din campania de conștientizare cu privire la importanța educației pentru reușita educațională și personală a tinerilor, „Luna elevilor și studenților ROSE”, a fost moderat de Ioan Miclea, membru în echipa de comunicare a Proiectului ROSE.

Experiențele universitare clujene, prezentate elevilor de echipa UBB

Reprezentată la eveniment de conf. univ. dr. Claudia Crișan, conf. univ. dr. Delia Muste, cadre didactice ale Facultății de Psihologie și Științele Educației, precum și de Cengeri Denisa Francesca și Frankel Orly, două dintre studentele care au participat la Școala de Vară organizată în 2020, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a adus în fața elevilor povestea experiențelor universitare clujene prin lentila ROSE.


Școala de vară organizată de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca oferă acele experiențe de care nu ai știut niciodată că ai nevoie. Te ajută să vezi drumul spre care te îndrepți din o cu totul altă perspectivă. Dacă ai încă dubii în privința alegerii carierei pe care o vei urma… e ok. Aici poți găsi idei depre ce ar trebui să faci mai departe sau poți decide dacă ideile tale în ceea ce privește viitoarea ta carieră sunt bune. Cu toată căldura îți recomand școala de vară de la UBB: e o experiență cu care te poți întâlni chiar o dată în viață”, este mesajul transmis de unul dintre participanții la evenimentul organizat de universitatea clujeană.

Desfășurată pe parcursul a două săptămâni, școala de vară a adus laolaltă peste 100 de elevi de la Colegiul Național Pedagogic Regele Ferdinand din Sighetu-Marmației, de la Liceul Tehnologic Marmația din Sighetu Marmației, de la Colegiul Tehnologic George Bărnuțiu din Baia Mare și de la Colegiul Național Pedagogic Gheorghe Lazăr din Cluj-Napoca.
10 cursuri interactive, 2 vizite de studiu, 6 workshop-uri și alte 10 activități recreative, printre care seri de boarding-games sau seri de film au ajutat elevii să descopere, într-un mod inedit, viața de student.
De asemenea, evenimentele au inclus și tururi virtuale ale campusului UBB și ale orașului Cluj-Napoca, dar și activități de consiliere și orientare școlară și profesională.


„De abia așteptam orele și workshop-urile din fiecare dimineață și seară, îmi amintesc tururile virtuale ale orașului Cluj-Napoca și a campusului UBB, dar și chestionarul de orientare în carieră care, deși a fost complex și a necesitat concentrare pentru a-l completa, mi-a confirmat ideile și m-a ajutat să continui pe drumul pe care sunt astăzi”, a remarcat Frankel Orly în cadrul evenimentului ROSE.
Drumul urmat de Orly, absolventă a Colegiului Național Pedagogic Regele Ferdinand din Sighetu-Marmației, și ghidat de participarea în cadrul proiectului ROSE implementat de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a condus-o la studii în Olanda, la Universitatea de Științe Aplicate din Utrecht.


UVT pentru studenți și elevi. Viziune, proiecte punte, activități


În partea a doua a evenimentului, conf. univ. dr. Valy Ceia, cadru didactic al Facultății de Litere, Istorie și Teologie a Universității de Vest din Timișoara, alături de Maria Văetiși, studentă în anul III la două specializări ale Facultății de Sociologie și Psihologie din cadrul UVT, și de Cătălin Feier, student în anul II în cadrul Facultăţii de Litere, Istorie şi Teologie a UVT, au invitat elevii la o incursiune în proiectele derulate de universitate pentru a le sprijini tranziția de le statutul de licean la cel de student.


„La Universitatea de Vest din Timișoara, activitățile și proiectele ROSE, care au adus împreună 7.646 de studenți și 1.225 de elevi de liceu, au fost concepute în două direcții: au fost intervenții la nivel de universitate, unite într-o viziune concertată și, deopotrivă, intervenții la nivelul fiecărei facultăți, cele din urmă oferind cadrelor didactice flexibilitate în ceea ce privește organizarea și desfășurarea evenimentelor, în funcție de specificul fiecărei facultăți.
Dintre acestea, amintesc activitățile didactice remediale, atelierele de consiliere profesională și de orientare în carieră, programul Peer to Peer Tutoring (P2PT), atelierele și webinarele pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale, dar și sesiunile de consiliere individuală, fie că vorbim despre cele de orientare personală, în carieră sau educațională și vocațională.
Din punctul meu de vedere, activitățile remediale sunt extraordinar de importante, având în vedere faptul că au reușit să schimbe viziunea studentului despre cadrele didactice, devenite acum prieteni și colaboratori direcți și permanenți, nu doar mesagerul care prezintă informații în cadrul unui curs”
, a remarcat conf. univ. dr. Valy Ceia în cadrul evenimentului.


ROSE pentru studenți: prima pagină din universitate


În continuare, Cătălin Feier, student în anul II în cadrul Facultăţii de Litere, Istorie şi Teologie a UVT, a prezentat proiectul ROSE drept „prima pagină din universitate”, aducând în centrul atenției impactul activităților suport derulate în cadrul ROSE:


• Comunicarea și conduita asertivă;
• Dezvoltarea unor relații de colaborare între studenți și cadre didactice;
• Înțelegerea intereselor profesionale și a valorilor proprii;
• Îmbunătățirea managementului timpului;
• Dezvoltarea de competențe digitale;
• Îmbunătățirea încrederii în sine;
• Dezvoltarea abilităților sociale.


„Pentru mine, una dintre experiențele provocatoare ale participării la ROSE a fost chiar identificarea unei voci și deschiderea față de cadrele didactice și față de ceilalți colegi din proiect. Fiind o persoană mai retrasă, care provine din mediul rural, nu am fost foarte sigur pe mine, punându-mi destul de des întrebări cu privire la modul în care ar trebui să mă comport, la modul în care ar trebui sau nu ar trebui să adresez unele întrebări, dacă sunt acestea adecvate contextului. Cu ajutorul colegilor și cadrelor didactice ROSE am reușit să depășesc toate aceste bariere și iată că am ajuns deja la finalul anului II de facultate, pus în situația alegerii temei pentru lucrarea de licență.”, a punctat Cătălin Feier în cadrul intervenției sale.


Ce recomandări are Cătălin pentru elevii care urmează să susțină examenul de bacalaureat și pentru viitorii studenți?

√ Gândiți pozitiv și nu lăsați stresul examenului de bacalaureat să vă acapareze. Examenul este mai ușor decât credeți, chiar dacă trebuie să munciți pentru a obține notele pe care vi le doriți;
√ Acordați cel puțin o oră pe zi pentru aprofundarea fiecărei materii de la bacalaureat;
√ Găsiți-vă un coleg, student, cadru didactic sau tutore care să vă răspundă la orice întrebare sau neclaritate și care să vă ajute în momentele dificile;
√ Abordați direct cadrele didactice pentru explicații suplimentare atunci când considerați că nu ați înțeles prea bine o noțiune/ un subiect expus în cadrul orelor;
√ Fiți creativi și utilizați-vă gândirea critică. Anii de facultate sunt invitația perfectă către aceste două lucruri.


De altfel, din dorința de a le oferi elevilor din două țări – România și Republica Moldova – posibilitatea să experimenteze viața de student, Universitatea de Vest din Timișoara organizează, de peste 10 ani, sub deviza West Summer University (WSU), un eveniment care aduce împreună elevi, studenți și cadre didactice.


Realizat de Organizaţia Studenţilor din Universitatea de Vest din Timişoara cu sprijinul Universității de Vest din Timișoara, proiectul le oferă elevilor accesul la cursurile și seminarele facultăților UVT alese, posibilitatea de a explora și experimenta mediul universitar, sesiuni de consiliere și orientare în carieră, inclusiv testarea vocațională a personalității, traininguri pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale, dar și activități culturale și recreative.


Lista tuturor programelor de vară din cadrul proiectului ROSE se găsește aici.


În perioada următoare vom transmite în licee și universități informațiile importante privind accesarea activităților dedicate elevilor si studenților din granturile ROSE.

Înregistrarea completă a evenimentului „Studenți pentru elevi”, desfășurat în cadrul „Lunii elevilor și studenților ROSE”, poate fi urmărită atât pe pagina de Facebook a Proiectului ROSE, cât și pe canalul oficial de YouTube.
Mai multe informații despre evenimentele organizate de ROSE în cadrul campaniilor de sensibilizare a profesorilor, elevilor și părinților pot fi consultate pe site-ul www.rose-edu.ro, pe paginile de Facebook și Instagram ROSE, dar pot fi solicitate și la adresa de mail office@edu-rose.ro.