Joi, 3 februarie 2022, echipa de comunicare a proiectului ROSE a organizat, ca parte a unei ample campanii de sensibilizare a profesorilor, atelierul „Evaluare pentru învățare în ROSE”, în încercarea de a identifica modalitățile de a face din evaluare o practică pedagogică care să sprijine evoluția și interesul elevului și al studentului pentru învățare.
Evenimentul a avut loc online, începând cu ora 18:00, și și-a propus să aducă în atenția participanților schimbările de paradigmă produse de pandemia de COVID-19 în ceea ce privește modalitățile de evaluare a elevilor și studenților, dar și să identifice provocările privind evaluarea și învățarea în învățământul terțiar, implicațiile privind evaluarea din perspectivă internațională, dar și provocările privind evaluarea în învățământul secundar superior.
Webinarul, care i-a adus în fața camerelor pe prof. univ. dr. Romiță Iucu, cadru didactic la Universitatea din București și coordonator al Subgrupului pentru Diplomă Europeană din cadrul Grupului FOR EU – Comisia Europeană, și pe dr. Ciprian Fartușnic, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație, Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, a deschis seria evenimentelor organizate în cadrul „Lunii profesorilor ROSE”.
La discuția moderată de Mirabela Amarandei, cercetător doctorand la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, au participat peste 200 de cadre didactice și specialiști în educație, în încercarea de a identifica paralela care să unească mediul preuniversitar cu cel universitar din perspectiva evaluării prin învățare.
Evaluarea, cel mai puternic determinant al stării de bine în rândul elevilor și studenților
„Ce am învățat de la pandemia de COVID-19? Adaptare. Acesta este cuvântul cheie. Pandemia ne-a învățat atât să reînvățăm, cât și să dezînvățăm ceea ce știam deja. Am învățat să ne adaptăm atât modul de predare, cât mai ales modul de evaluare a elevilor și studenților. Trebuie, mai mult ca niciodată, să fim și mai aproape de elevii și studenții noștri, să învățăm să îi ascultăm și să le oferim acel tip de feedback care să le fie de ajutor pe întreg parcursul lor educațional”, a remarcat prof. univ. dr. Romiță Iucu.
În continuare, profesorul Iucu a remarcat faptul că evaluarea ar trebui să pună preț pe calitate, nu să stabilească ierarhii. De aceea, remarcă Iucu, evaluarea clasică, formală, ar trebui substituită, treptat, cu ceea ce cunoaștem drept feedback, având în vedere faptul că evaluarea este cel mai puternic determinant al stării de bine în rândul elevilor și studenților.
Această idee este susținută și de dr. Ciprian Fartușnic, care a remarcat faptul că pandemia de COVID-19 și, implicit, trecerea în sistem on-line a cursurilor, a permis cadrelor didactice să ofere elevilor și studenților un feedback mai aplicat, mai centrat pe nevoile și pe nivelul fiecăruia în parte. Astfel, posibilitatea de a evalua lucrările într-un mod care să permită realizarea unor analize cu privire la evoluția elevilor și studenților – prin utilizarea unor funcții precum track changes și păstrarea documentelor evaluate în cloud – este unul dintre marele avantaje pe care pandemia de COVID-19 le-a oferit sistemului educațional.
„Pentru toată lumea – elevi, studenți, cadre didactice – momentul trecerii la online a însemnat o re-evaluare și reconsiderare a educației, o schimbare de paradigmă în care cadrele didactice ar trebui să se bazeze într-o mai mare măsură pe elevi și studenți, puși acum în situația de a se dezvolta cu mai puțin ajutor de la cei dintâi. Pentru cadrele didactice, pe de altă parte, pandemia a venit ca un labirint, provocându-i la adaptare.” – dr. Ciprian Fartușnic.
De altfel, remarcă dr. Fartușnic, cadrele didactice au început, odată cu trecerea cursurilor în sistem on-line, să devină creatori de conținut: motivați de principiul sharing is caring, profesorii digitalizează subiectele predate la clasă, le transformă în materiale interactive, clipuri video etc. și le pun la dispoziția comunității – elevi, studenți, cadre didactice.
„Pandemia a produs nu doar improvizație (în sensul pozitiv al cuvântului), ci și creativitate și gândire outside-the-box, în afara paradigmei deja cunoscute, iar cadrele didactice au schimbat temerea de la a utiliza tehnologia la a adapta strategia didactică. În ceea ce privește evaluarea, aceasta trebuie să susțină dezvoltarea, ca într-o foaie de parcurs, și să ofere elevilor și studenților posibilitatea de a adresa întrebări pornind de la feedback-ul primit”, a concluzionat Mirabela Amarandei, moderatorul evenimentului, ideile prezentate de cei doi specialiști – prof. univ. dr. Romiță Iucu și dr. Ciprian Fartușnic în cadrul webinarului.
Înregistrarea integrală a evenimentului poate fi urmărită aici.