Povestea Denisei Pogăcean

La Denisa Pogăcean am ajuns prin intermediul domnului Ioan Ioja, mentor ROSE, căruia îi arătăm aprecierea noastră pentru că ne-a adus în cale astfel de povești minunate. Putem spune despre Denisa că are cu siguranță un talent la scris, motiv pentru care vă invităm să citiți interviul pe care ni l-a acordat.

„În calitate de absolventă a Liceului Teoretic Constantin Romanu Vivu, Teaca, nu pot decât să-mi amintesc cu nostalgie momentele în care pășeam cu drag pe holurile școlii. Astăzi, când visul meu s-a împlinit, sunt studentă la Facultatea de Litere a Universității Babeș Bolyai din Cluj–Napoca, privesc în spate și realizez că liceul meu modest din mediul rural mi-a asigurat condițiile necesare pentru o educație eficientă. Și sunt mândră că eu, o elevă simplă de la sat, am obținut la bacalaureat rezultate de top. Ba mai mult, toată generația mea a demonstrat că și în mediul rural se face carte. O promovabilitate de 93,33% pentru elevii cu condiții sociale precare nu e puțin lucru. Profesorii mei au fost minunați, m-au sfătuit mereu și de fiecare dată și-au dat silința să-și prezinte materia într-un mod cât mai interactiv pentru o mai bună înțelegere. Pe lângă activitatea didactică , în liceu s-au desfășurat foarte multe activități extrașcolare, dar și programe remediale. Toate m-au ajutat enorm în dezvoltarea personalității mele”.

 Liceul a fost, cu siguranță, locul în care m-am dezvoltat pe toate planurile, mi-a oferit cunoștințele necesare pentru a urma o formă de învățământ universitar și mi-a creat un drum sigur spre viața de adult. 

Cum ai aflat de ROSE și cu ce profesori din ROSE ai interacționat?

Am aflat de programul ROSE în clasa a XI-a când s-a implementat în liceul meu, Constantin Romanu Vivu, Teaca, liceu din mediul rural. Țin minte că am fost foarte entuziasmată când am aflat că voi avea săptămânal ore suplimentare pentru materiile de bacalaureat deoarece acasă nu aveam întotdeauna timp suficient pentru studiu. Orele suplimentare din cadrul programului au fost susținute de către profesorii de la clasă și, fiindcă am urmat un profil umanist, respectiv filologie, materiile care aveau nevoie de aprofundare pentru bacalaureat au fost româna, istoria și geografia, în cazul meu. Pentru a treia probă de bacalaureat, am avut colegi care au ales psihologia în detrimentul geografiei, de aceea colegii respectivi făceau ore separat cu doamna profesoară de psihologie. 

La ce activități extrașcolare ai participat? Ce ne poți povesti despre ele?

Mă refer și în acest caz tot la clasa a XI-a (în clasa a XII-a am făcut ore online și nu s-au putut organiza activități extrașcolare) când s-a organizat o excursie în scop educativ, activitate plătită de ROSE. În acea excursie am vizitat, printre altele, Cetatea Alba Carolina, Mănăstirea Râmeț, Salina Turda, precum și o peșteră. Activitățile au fost foarte bine organizate și, sincer, mi s-a părut că obiectivele au fost foarte bine alese, a fost o combinație reușită între istoria și geografia României: cetatea a reprezentat o bucată de istorie vie, peștera a fost absolut magnifică, iar salina ne-a oferit o idee despre zăcămintele de sare ale țării noastre. 

Ce sfat ai pentru elevii care urmează să susțină examenul de bacalaureat?

Cred că cel mai bun sfat ar fi să ia materia pe rând, cu răbdare, și să învețe din timp. Aceeași metodă am aplicat-o și eu: din semestrul al doilea al clasei a XII-a mi-am împărțit materia astfel încât să învăț în fiecare zi o lecție. Bineînțeles, am luat materiile pe rând, am început cu materia la care mă pricepeam cel mai puțin (geografia, în cazul meu) și am terminat cu cea pe care o stăpâneam cel mai bine (limba și literatura română). Cred că așa elevii ajung să învețe logic și nu mecanic. Se poate obține o notă bună la bacalaureat de oriunde, atât la un liceu din mediul urban, cât și la un liceu din mediul rural. Generația mea a fost una foarte bună, chiar dacă am învățat într-un liceu din mediul rural, dar am avut aproape 100% promovabilitate deoarece ne-am pregătit din timp cu ajutorul programului ROSE.

Cum a fost pentru tine adaptarea la facultate?

Studenția mea nu se poate numi studenție, dacă e să o iau în sens negativ. Sunt studentă la Facultatea de Litere din cadrul UBB Cluj la specializarea română-engleză în anul II, am loc la buget și urmez cursurile online. La Litere, cursurile se țin în format hibrid, dar specializarea mea „merge” la cursuri în continuare online. M-am adaptat relativ ușor în mediul universitar, pot spune că asemenea unui student obișnuit. Prima sesiune a fost grea, n-am de ce să mint, la Litere se dau examene multe și bibliografia obligatorie e stufoasă. Anul I nu a fost grozav, nu vedeam care este sensul, petreceam foarte mult timp închisă în casă citind și mi-am neglijat viața socială total. Acum privesc spre viitor cu optimism, ce-a fost mai greu a trecut, încerc să mă concentrez în mare parte pe facultate, dar când corpul meu dă semne că cedează, iau o pauză. Într-adevăr, programul meu e mult mai flexibil și avantajul este că am avut dreptul să îmi aleg câteva cursuri opționale. Momentan sunt foarte mulțumită de evoluția mea, deși există loc pentru mai bine, și mă simt confortabil cu ceea ce fac pentru că îmi place foarte mult. Sper ca măcar în anul III să pot să profit de viața de student în Cluj și de locul de la cămin, dar asta depinde de situația epidemiologică din țara noastră.”

Mulțumim, Denisa, pentru ce ai împărtășit cu noi! Denisa a avut media 9.9 la examenul de bacalaureat și nu putem decât să apreciem sinceritatea cu care ne-a povestit despre experiența ei, atât legată de examen, cât și de adaptarea la facultate. Cu siguranță reprezintă un exemplu pentru actualii și viitorii elevi și studenți!