Subproiectul „Împreună creștem”- Laboratorul de Învățare Experiențială „La vie en R.O.S.E” – Liceul Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei

Proiectul a fost propus de coordonatorul Laboratorului de Învățare experiențială, dna. Atofanei Corina Cristina, care declară:

„Povestea Laboratorului de învățare experiențială de la Liceul Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei este, așa cum o arată și denumirea, o poveste de viață: viața liceenilor dintr-un mic oraș de provincie înconjurat de munți în care, conform unei ziceri bine-cunoscute pe plan local, „vara este într-o joi”, iar soarele se arată mai rar…

Proiectul R.O.S.E. ne-a permis să visăm, să proiectăm viața elevilor noștri într-un spațiu solar, securizat, în care ei să se simtă și să se dezvolte asemeni rozelor, într-o oază de lumină și căldură, oferite de contextul material și uman deopotrivă. Aceasta a fost viziunea profesorului coordonator în perioada de scriere a proiectului: crearea unui spațiu în care elevii să fie considerați, înainte de toate, adolescenți, cu nevoi, trăiri, așteptări și reacții specifice vârstei, un spațiu în care fiecare copil să se simtă acceptat și valoros pentru simplul motiv că este unic, un spațiu al dezvoltării personale în ritm propriu, individual, dar cu sprijinul permanent al grupului.

Finanțarea primită a făcut ca pas cu pas, întâlnire după întâlnire, această viziune să devină realitate. Am început în 2018, cu module de cunoaștere, de comunicare interpersonală, de lucru în echipă, desfășurate în săli de clasă disponibile, amenajate de fiecare dată pentru a facilita învățarea tip experiențial. După primele sesiuni, în care s-au negociat reguli de grup, s-au exprimat așteptări, s-au practicat experiențe și exerciții autoreflexive, temerile au început să se dilueze și implicarea adolescenților a crescut constant. Am învățat să aplicăm comunicarea asertivă, regulile „open space”, cele de igienă relațională, dar și „legea celor două picioare”. Procesele de autocunoaștere, de dezvoltare a abilităților de lucru în echipă, luare a deciziilor și leadership s-au dezvoltat treptat, astfel că, la finalul primului an profesorul-coordonator avea deja ajutorul unor elevi – facilitatori eficienți, care au devenit ulterior și membri activi ai organizațiilor de tineret din oraș „VDT Vatra Dornei”, GLT „Winners” Vatra Dornei, sau voluntari prețioși în Asociația „La Dorna ne pasă” sau „Crucea Roșie”- filiala locală.

Pandemia a fost o provocare serioasă, dar am transferat materialele suport pe whatsapp și exercițiile de reflecție în întâlnirile pe „zoom.us”. Am creat „Jurnalul de izolare. COVID-19. Valul primăvară-vară” și ne-am exprimat acolo frustrările, micile bucurii, neputințele și speranțele unui viitor mai bun. Ne-am reîntâlnit, față în față, în grădina școlii, cu măști, dar cu ochii scânteind de fericire și am apreciat toate valențele verbului „a socializa”.

După perioada de izolare, la cererea participanților, temele întâlnirilor noastre au fost, majoritatea, din domeniul gestionării emoțiilor, îndeosebi a fricilor și anxietății. Am lucrat la dezvoltarea stimei de sine, a rezilienței, am înțeles circuitul „eveniment-gând-emoție comportament”, am încercat să-l înlocuim pe „Trebuie” cu ”Ar fi bine” și să aplicăm „semaforul reacțiilor” pentru a înlocui emoțiile nefuncționale cu cele mai moderate, funcționale. Ne-am raportat permanent la valori individuale și de grup, am dezvoltat trăsături de caracter precum: sinceritate, onestitate, toleranță, solidaritate, prietenie, optimism, curaj etc. Și ne-am amenajat și spațiul fizic: avem acum oaza noastră de lumină, „Sala R.O.S.E.”, în care rezultate ale muncii noastre de echipă sunt vizibile, pe panouri colorate de plută, pe flip-chart-ul veșnic plin de post-it-uri. Iar poveste continuă, viața „en R.O.S.E.” își urmează cursul și după încheierea proiectului.

Laboratorul…este mai degrabă un spațiu pentru (auto)cunoaștere, (auto)dezvăluire, împărtășire de experiențe, uneori foarte personale, într-un cadru restrâns, securizat. Ieșirile noastre în comunitate au fost puține, dar marele nostru merit este că am reușit să dezvoltăm la elevi cu dificultăți de gestionare emoțională, abilități care să permită integrarea în organizații de tineret sau asociații locale, pe care le-am promovat în permanență, conștientă fiind că ele oferă un cadru optim pentru dezvoltare personală, dezvoltarea rezilienței tinerilor. Aici, în organizațiile de tineret și în asociații, liceenii dorneni fac minuni pentru comunitate. Mulți dintre ei sunt foști sau actuali membri ai Laboratorului… Lucrând în folosul comunității se ajută, în primul rând pe ei, își depășesc fricile, anxietățile, tendința de izolare de teama de a fi judecați. Salvează și se salvează. Nu întâmplător, Laboratorul de Învățare Experiențială „La vie en R.O.S.E.” funcționează și după încheierea oficială a proiectului, sub deviza „A fi bine și a face bine”.

Testimonialele membrilor și imaginile se găsesc pe pagina de Facebook a liceului și pe site-ul școlii. Câteva sunt enumerate în continuare:

„Eu, sincer, consider că acest club m-a dezvoltat foarte mult ca persoană și am prețuit fiecare clipă petrecută la fiecare întâlnire” (Raul Presacar, elev din grupul țintă 3 ani, devenit membru VDT Vatra Dornei, acum student în anul I la UBB-Facultatea de psihologie)

„Când spun Laboratorul de învățare experiențială mă gândesc la vindecare.” (Claudia Pața, clasa a XII-a B, voluntar Asociația „ La Dorna ne pasă”)

„E un spațiu safe, unul în care mă simt…puțin mai mult decât eu. Un…Higher-self, dacă pot spune așa. Deși recent am început să reconsider inițiativele în care rămân pentru a-mi conserva timpul, știu sigur că vreau să rămân aici. Pentru sentimente, pentru oameni.” (Gabriel Candrescu, clasa a XII-a C, membru GLT „Winners” Vatra Dornei)

„Pentru mine, acest club înseamnă interpretare, analiză, încredere, putere.” (Mario Cozma, clasa a XI-a B, membru GLT „Winners” Vatra Dornei și lider în organizația de tineret din satul natal, Panaci)

„Eram foarte timidă în clasa a IX-a. Clubul nostru mi-a dezvoltat mult stima de sine și m-a ajutat să devin un lider, o șefă a clasei foarte eficientă.” (Nicoleta Lostun, clasa a XII-a B, voluntar VDT Vatra Dornei, Asociația „La Dorna ne pasă”)

„Laboratorul de învățare experiențială înseamnă pentru mine susținere, energie pozitivă, ascultare, empatie. Oameni frumoși.” (Ștefania Ungurean, elev din grup-țintă devenit elev-facilitator, membru GLT „Winners” Vatra Dornei, voluntar VDT Vatra Dornei, acum studentă la UBB-comunicare și relații publice)

„ În programul R.O.S.E. am crescut alături de adolescenți. Din toate activitățile mele profesionale, aici găsesc cel mai mult sens. Pentru că văd adolescenți salvați, adolescenți care salvează, cu toții învingători. Și pentru că, pentru a face față provocărilor lor, am acceptat provocarea de a mă înscrie, la 47 de ani, la un master în domeniul consilierii școlare și educației emoționale. A fost cea mai bună decizie din ultimii ani, cu efecte benefice în viața profesională și personală deopotrivă, pentru care sunt recunoscătoare mie, adolescenților și echipei lărgite care a făcut posibilă la vie en R.O.S.E. Mulțumesc!” – prof. Corina -Cristina Atofanei, coordonator Laboratorul de Învățare Experiențială.