Joi, 14 aprilie 2022, de la ora 18.00, a avut loc, în cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar – ROSE, webinarul „Prevenirea și gestionarea bullying-ului”, eveniment organizat în cadrul campaniei „Luna părinților ROSE”. În luna aprilie, dedicată părinților, se derulează o serie de evenimente care aduc împreună experți în psihologie, în parenting și în științele educației pentru a oferi părinților de adolescenți resurse și sfaturi despre susținerea copiilor lor în procesul de învățare.

Moderat de Mihaela Țîmpău, coordonator comunicare on-line, evenimentul a adus-o în fața participanților pe Mirona Păun, psiholog clinician cu specializare in intervenția psihologică la copil, adolescent și familie, autor de cărți pentru copii, creator de conținut și fondatorul programului de educație emoțională Tzitzi-Poc. Cu o experiență de 16 ani în lucrul cu copiii în domenii precum educație și psihoterapie, Mirona oferă perspective multiple asupra dezvoltării și evoluției acestuia în toate sistemele sale: familial, social și educațional.

Webinarul, care s-a concentrat în jurul uneia dintre cele mai de interes teme din educație – bullying-ul, și-a propus să ofere sprijin părinților în a găsi cele mai potrivite căi  prin care să identifice situațiile de bullying la care sunt expuși copiii lor și cum anume îi pot susține pentru a gestiona și a traversa aceste situații dificile.

Adolescența și provocările sale. Ce este bullying-ul?

În încercarea de a defini adolescența și provocările pe care aceasta le aduce în viețile părinților, Mirona a punctat câteva dintre elementele cheie ale acesteia. Este vorba despre căutarea noului și explorarea – adolescența este perioada în care tinerii experimentează situații noi, având o curiozitate de neoprit, prin care încearcă să își contureze propria personalitate, despre implicarea socială – pentru că în această perioadă tinerii se desprind de părinți în căutarea de a se defini în interiorul unui grup, dar și despre o perioadă cu o intensitate emoțională crescută.

Definit drept un proces în care un copil este expus în mod repetat acțiunilor negative, hărțuirii și atacurilor din partea unuia sau a câtorva alți copii, bullying-ul, care se manifestă mai cu seamă în perioada de adolescență, marcată fiind de schimbările indicate anterior, are la bază relațiile sociale din grup. Și pentru că o bună parte din timpul adolescenților este petrecută la școală, Mirona a indicat faptul că, în sistemul educațional, fenomenul de bullying este o categorie de comportament agresiv care implică un dezechilibru de putere, actul agresiv fiind unul repetitiv. Conform unui raport al Organizației Mondiale a Sănătăţii, bullying-ul din școli plasează România pe locul 3 la nivel european, o statistică ce ne reamintește cât de mult avem de lucru la acest capitol.

În situația de bullying, remarcă Mirona, de cele mai multe ori amenințarea nu este la adresa vieții celuilalt, ci la adresa valorii și imaginii sale. Pus în fața acestei situații, creierul adolescenților va avea de ales din următoarele situații:

  • Luptă – dacă creierul emoțional observă că are suficientă forță să lupte (nu există o diferență prea mare de putere între el și colegul care atacă), va alege lupta;
  • Fugă – dacă creierul emoțional observă că are suficient spațiu și resurse să fugă, va alege fuga;
  • Încremenirea – dacă creierul emoțional observă că nu are suficient spațiu și resurse să fugă, nici suficientă forță să lupte, va alege o a treia soluție – încremenirea.
  • Rușinea – care apare după ce incidentul a trecut și adolescentul a ieșit din situația respectivă.

Exista diverse roluri pe care copiii le pot juca în bullying. Copiii îi pot agresa pe alții (bullies), pot fi agresați sau victime (bullied) sau pot asista la agresiune, fiind spectatori sau martori (bystenders). Când copiii sunt implicați în hărțuire, adesea joacă mai mult de un rol. Uneori, copiii pot fi atât agresați, cât și agresori sau pot fi spectatori când alți copii sunt hărțuiți.

 

Ce pot face părinții pentru a preveni și a gestiona a bullying-ul

Bullying-ul îi poate afecta pe toți – pe cei care sunt agresați, pe cei care agresează și pe cei care asistă la agresiune. Bullying-ul are multe efecte negative, inclusiv cu impact asupra sănătății mintale, iar părinții joacă un rol deosebit de important în prevenirea și gestioarea acestor situații.

„Ce putem face noi, ca părinți, pentru a-i ajuta pe adolescenți să treacă peste situațiile de bullying? În primul rând, ar trebui să îi ajutăm să înțeleagă ce li se întâmplă. Trebuie să le explicăm că frica este o emoție firească pe care o avem cu toții, chiar dacă ceilalți nu vorbesc despre ea și că nu alegem noi să ne fie frică, ci că această reacție oferită de creierul emoțional apare pentru a ne proteja”, a remarcat Mirona Păun în cadrul webinarului.

Astfel, un prim pas pe care părinții îl pot face în gestionarea eficientă a situațiilor de bullying în care le sunt implicați copiii este să înțeleagă, în profunzime, fenomenul. Acest lucru le va permite să-și adapteze discursul și să poate atinge acele puncte sensibile fără să declanșeze reacții nedorite în rândul copiilor. Un alt sfat vizează informarea și vigilența: părinții ar trebui să fie foarte atenți la comportamentele și semnalele adolescenților pentru a-și putea gestiona, la rândul lor, reacțiile: hipersenzitivitatea părinților îi încarcă, de cele mai multe ori, și pe adolescenți. Nu în ultimul rând, părinții ar trebui să încerce să-i ajute pe adolescenți să se deschidă în fața lor, să vorbească și să-și exprime emoțiile.

În încheierea prezentării sale, Mirona a remarcat faptul că a acționa împreună este important și că „toți factorii de decizie, precum părinții, profesorii, dar și autoritățile să coopereze pentru a înțelege fenomenul de bullying, consecințele acestuia și pentru a găsi modalități de a le stopa”.

 

Înregistrarea completă a evenimentului „Prevenirea și gestionarea bullying-ului”, desfășurat în cadrul „Lunii părinților ROSE”, poate fi urmărită pe canalul oficial de YouTube.

Mai multe informații despre evenimentele organizate de ROSE în cadrul campaniilor de sensibilizare a profesorilor, elevilor și părinților pot fi consultate pe site-ul www.rose-edu.ro, pe paginile de Facebook și Instagram ROSE, dar pot fi solicitate și la adresa de mail office@edu-rose.ro.