Miercuri, 19 aprilie 2022, începând cu ora 18:00, în cadrul cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar – ROSE a fost organizat, ca parte a „Lunii părinților ROSE”, un webinar despre „Îmbunătățirea încrederii de sine”.
Susținut de Mihai Copăceanu, evenimentul a propus participanților o discuție despre modalitățile prin care părinții pot contribui la îmbunătățirea încrederii de sine a adolescenților și a fost moderat de Mirabela Amarandei, expert în comunicare educațională și membru în echipa de comunicare a proiectului ROSE.
Mihai Copăceanu este psiholog, doctor în medicină, specialist în adicții. A aprofundat studiile de psihologie prin burse de cercetare la Universitatea din Bologna, la Colegiul Balliol (Universitatea Oxford) şi la Universitatea din Londra. Absolvent al unui program masteral în adicţii la Institutul de Psihiatrie din cadrul King’s College din Londra, Mihai Copăceanu este autorul a șapte cărți.
În cadrul evenimentului, Mihai Copăceanu a prezentat factorii care pot duce la demotivare, fie că vorbim de teama de eșec sau de instinctul de a evita disconfortul, dar și modalitățile prin care pot fi aceștia contracarați, de la schimbarea atitudinii față de problema în cauză până la modalitatea de a acționa. Astfel, discuția și-a propus să contureze un mic ghid de bune practici în ceea ce privește dezvoltarea încrederii în sine în rândul adolescenților, provocându-i pe părinții acestora la o sesiune de reflecție asupra vieții de adolescent și a provocărilor acesteia.
Încrederea de sine, cea mai importantă componentă non-cognitivă pentru dezvoltarea viitorului adult
În deschiderea discuției, psihologul Mihai Copăceanu a remarcat faptul că „una dintre cele mai importante componente non-cognitive pentru dezvoltarea viitorului adult este chiar încrederea de sine: aici avem practic, un cerc destul de interesant, pentru că în spatele unui copil care are încredere în el însuși se află un părinte care a crezut în el”. Astfel, continuă Mihai, între copii și părinți ar trebui construită o relație bazată pe încredere reciprocă, pe sprijin și pe atenție, nu doar pe „a face câteva activități împreună”.
Profilul adolescentului anului 2022, conturat în cadrul webinarului
Cunoscuți drept Generația Z, iGen sau nativii digitali, adolescenții anului 2022 sunt acei copii care au fost expuși, încă din primii ani de viață, la utilizarea internetului, a jocurilor video, a aplicațiilor de pe telefoanele mobile și, ulterior, la rețelele sociale online.
Adolescentul anului 2022 se informează din mediul online și își conduce viața influențat de ceea ce se întâmplă în online, ceea ce nu întotdeauna este corect, adevărat și benefic sau sănătos. Tot în mediul online dezvoltă relații reale și autentice de prietenie sau iubire.
Deși aceste lucruri îi deosebesc de generațiile anterioare, cele mai mari probleme ale adolescenților, chiar și acelora din 2022, rămân aceleași: se simt neînțeleși, neiubiți, neacceptați și nesiguri pe ei, se simt singuri.
Cum ajuți adolescentul nesigur pe el însuși în 5 pași simpli
- Descoperă sursa nesiguranței adolescentului – nesiguranța adolescentului poate apărea ca urmare a criticilor, a respingerii sociale, a violenței verbale sau a altor experiențe traumatizante, atât în familie, cât și la școală;
- Analizează-ți propria nesiguranță – adolescenții care observă că părinții lor sunt nesiguri sau se critică foarte mult pot ajunge să adopte același mod de gândire;
- Lasă-l pe adolescent să își urmeze pasiunile și interesele – apreciază efortul pe care îl depune în activitățile sale preferate și pune accentul pe proces, nu pe rezultatul obținut;
- Vorbește adolescentului despre gândurile care îi subminează încrederea în sine – învață-l să identifice gândurile iraționale care îi trec prin minte atunci când se simte nesigur;
- Învață-l să combată gândurile negative care îi hrănesc nesiguranța – recomandă-i să se concentreze pe fapte, să caute contraargulemte pentru îndoilelile sale și să se întrebe dacă nu cumva acestea sunt exagerate.
Pe lângă aceste sfaturi, psihologul Mihai Copăceanu a oferit părinților și câteva exemple de greșeli pe care, de cele mai multe ori, aceștia le fac fără să se gândească la repercursiunile pe care le-ar putea avea asupra încrederii de sine a copiilor lor. Amintim aici ignorarea dorințelor și nevoilor copiilor, minimalizarea emoțiilor copiilor, critica excesivă, hiperprotecția sau aplicarea unor reguli mult prea stricte.
„O altă greșeală pe care părinții o fac este suprasolicitarea copiilor, care ajung să-și ocupe și 10 din cele 24 de ore cu activități școlare și extrașcolare: teme, meditații, fotbal, balet, baschet, limba engleză. Lispindu-l de jocul din timpul liber și de momentele de libertate pe care acesta i-l oferă, părinții îl lipsesc, de fapt, pe copil, de dezvoltarea emoțională, cognitivă și socială firească pentru vârsta la care se află. În acest fel, singurul mod de relaxare care îi mai rămâne copilului la o oră târzie, acasă, sunt jocurile video, care îi asigură doza de satisfacție și plăcere de care a fost privat”, a continuat psihologul Mihai Copăceanu.
În încheiere, psihologul a adresat un îndemn tuturor celor prezenți pentru a-și îmbunătăți încrederea în sine: să se poarte și să acționeze exact ca persoana care și-ar dori să devină. Începe să te porți ca și cum deja ai incredere în tine și vei deveni o persoana care are încredere în sine. Apoi treci la acțiune, realizează cât mai multe în viața ta, schimbă ce trebuie schimbat, astfel încât încrederea în sine să capete un fundament solid și de foarte lungă durată. Pe măsură ce conștientizezi gândurile și convingerile care te limitează și care contribuie la încredrea în sine scazută, le poți și elimina. Și pe măsură ce schimbi credințele despre propria persoană cu unele pozitive, momentele dificile vor părea, la rândul lor, mai ușor de trecut, putând fi depășite fără un impact negativ major pe termen lung.
Înregistrarea completă a evenimentului „Îmbunătățirea încrederii de sine”, desfășurat în cadrul „Lunii părinților ROSE”, poate fi urmărită pe canalul oficial de YouTube.
Mai multe informații despre evenimentele organizate de ROSE în cadrul campaniilor de sensibilizare a profesorilor, elevilor și părinților pot fi consultate pe site-ul www.rose-edu.ro, pe paginile de Facebook și Instagram ROSE, dar pot fi solicitate și la adresa de mail office@edu-rose.ro.