Elevii vor și au nevoie să fie întrebați: Cum te simți azi? Ce înseamnă pentru tine…?

 

Un scurt gând despre ceea ce înseamnă ROSE pentru profesor şi elevi:

R-Reușită    O-Orientare    S-Succes    E-Emoție

O să încep aceste rânduri prin a menționa, în primul rând, ce a însemnat ROSE pentru un profesor debutant.

Mă numesc Mirela. Primul meu an de învățământ a fost sub semnul pandemiei care a adus şi mai multe provocări atât mie ca profesor debutant, cât şi elevilor.

ROSE mi-a dat posibilitatea să înțeleg că pe lângă însușire și dobândire de noi cunoștințe, elevii au nevoie să fie încrezători în propriile forțe și să își accepte propriile caracteristici și emoții pentru a-și creiona viitorul parcurs profesional. Au nevoie de încurajare. Acest aspect l-am înțeles acum și la nivel practic, nu doar teoretic. Elevii vor și au nevoie să fie întrebați: Cum te simți azi? Ce înseamnă pentru tine…?

Pentru început, nu mi-am planificat nimic. Am decis că este necesar să îi cunosc și să le înțeleg nevoile și dorințele. Ne-am împrietenit cu emoțiile!  Au fost realizate diferite activități pentru recunoașterea și denumirea propriilor trăiri şi pentru îmbunătățirea capacității de a identifica emoțiile celuilalt.

De ce sunt importante? Eu am oferit următorul răspuns: Pentru că acestea ne influențează comportamentele în relaţia cu cei din jur și, totodată, relațiile interpersonale, fără de care nu putem vorbi de inserție pe piața muncii. Pe lângă exerciții pentru dobândirea echilibrului și a capacității de a face față impulsurilor emoționale și comportamentale (Șarada sentimentelor) ROSE a mai vizat exersarea capacității de autoprezentare și de autopromovare. Fiecare elev trebuie să știe că este bun la anumite lucruri, foarte bun la unele lucruri și mai puțin bun la altele. Cheia stă în a ști să subliniezi și să scoți în evidență caracteristicile bune predominante. Făcând apel la triada A ști: a ști să faci, a ști să fii, a ști să devii, am analizat fiecare cuvânt încercând împreună cu elevii să ne găsim propriile răspunsuri.

Pentru că, de cele mai multe ori, dorințele și nevoile elevilor nu sunt în concordanță cu dorințele și nevoile părinților, aceștia ajung să fie derutați într-o viitoare alegere. „Hai să vedem ce poți, ce știi!” Am analizat Hexagonul intereselor, am făcut chestionare. Am ales aceste variante pentru că lor le-a plăcut foarte mult să audă lucruri despre ei. La interpretarea chestionarele erau foarte uimiți de unele aspecte ale personalității lor și din ce în ce mai curioși să mai afle şi altceva despre ei înșiși.

Ne cunoaştem? Ştim ce putem? Suntem încrezători în forțele proprii? În consecinţă, cum facem față cerințelor și schimbărilor actuale privind piața muncii? Cum facem față dorințelor proprii și dorințelor părinților? Consider că aceasta este cea mai mare provocare a tânărului de azi. Indecizia între ceea ce se vrea pentru el și ceea ce poate el şi CE VREA el. Asta mi-a conturat ROSE. Aceste activități de consiliere, de îndrumare și mediere a elevilor, dar și a părinților pot valora mult. O bună comunicare cu părintele și o analiza a ceea ce ştie, îi place și poate face elevul, poate schimba mult în bine cursul formării lui ca om şi ca profesionist.

Un alt aspect foarte important pe care l-am folosit în lucrul cu elevii a fost metaforizarea, aspect care m-a ajutat foarte mult în construirea unei relații cu elevii. Am metaforizat elementele din jurul nostru. Metafora sprijină conștientizarea promovării personale (cât de mult contează să știi să te promovezi pe piața muncii – analogie cu produsele din piața de fructe și legume).

În concluzie, ROSE înseamnă pentru mine cunoaștere, experiență de învățare și provocarea de a oferi răspunsuri elevilor și de a-i încuraja.

Pentru elevi, ROSE a însemnat descoperire, încredere și perspectivă.

 

Prof. Duță Mirela, consiliere și orientare

Denumire sub-proiect: Start pentru o carieră de succes

Nr. Grant: AG 637

Colegiul Național Economic „Andrei Bârseanu”, Braşov, judeţul Braşov