Webinarul, organizat în ce-a de-a doua zi a Școlii de primăvară ROSE, a adus împreună peste 100 de părinți.
Marți, 18 aprilie 2022, începând cu ora 18:00, în cadrul cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar – ROSE a fost organizat, ca parte a „Lunii părinților ROSE”, webinarul „Cum să îți crești copilul echilibrat”.
Susținut de psihoterapeuta Doina Grasu, evenimentul a pornit de la premisa că unul dintre cele mai utile lucruri pe care un părinte le poate face pentru copilul său este să își conștientizeze propriul bagaj emoțional, propriile tipare și mesaje pe care le poartă și le transmite mai departe. Acest parcurs este însoțit de efortul părintelui de a se conecta cu o lume emoțională diferită de cea în care trăiesc adulții.
Deși toți am fost copii, nu este mereu ușor să menținem conexiunea cu universul emoțional al unui copil sau adolescent. Un părinte conștient va evalua ce merită să ofere mai departe din propriul său scenariu și ce este nevoie să schimbe. În felul acesta, un părinte conștient de propriile emoții de moment, dar și de propriile tipare vechi, va reuși să crească un copil capabil să se bucure din plin de viață, să facă față cu bine provocărilor și de asemenea, să își urmeze propriile alegeri conștiente.
Psihoterapeut specializat în psihoterapia cognitiv-comportamentală și psihoterapia Imago, Doina Grasu a urmat, după absolvirea cursurilor de licență și masterat la București, o serie de cursuri, workshop-uri și ateliere care au condus la definirea sa profesională. Printre domeniile sale de interes se regăsesc, pe lângă psihoterapia cognitiv-comportamentală, psihoterapia individuală, psihoterapia pentru copii si adolescenți, consilierea psihologică, dezvoltarea personală sau evaluarea psihologică în organizații.
Discuția a debutat cu o introducere asupra temei și asupra unei perioade provocatoare, atât pentru copii, dar mai ales pentru părinți: adolescența. În prezentarea sa, Doina a punctat multe situații comune pe care le întâlnesc părinții în relație cu copiii lor în ziua de astăzi și a oferit acestora variante de a aborda acele situații. Îndemnul oferit părinților de către Doina a fost ca înainte de orice, să nu uite să privim în interiorul lor, pentru că multe reacții pe care le au țin chiar de percepțiile și sentimentele lor, nu de modalitatea în care gândește și se exteriorizează adolescentul.
Astfel, din dorința de a prezenta multiplele provocări pe care părinții trebuie să le depășească din perspectiva copiilor, psihoterapeutul Doina Grasu a realizat o trecere în revistă a principalelor etape de dezvoltare ale acestora.
Pornind de la etapa atașamentului (0-18 luni), în care copii au nevoie de prezența fizică a părinților și de o atenție sporită, având în vedere tendința de a lua contact senzorial cu mediul înconjurător și până la etapa intimității (12-18 ani), care cuprinde adolescența timpurie, mijlocie și târzie, când copiii tind să se conformeze la normele și standardele grupului și să se revolte față de normele părintești, aceștia depășesc, pe rând, următoarele etape:
- Etapa explorării (18 luni – 3 ani), în care copiii tind să fie curioși și exploratorii, este momentul în care părinții trebuie să le fie alături și să îi încurajeze în desfășurarea altor activități, să spună „DA” explorării și să petreacă, alături de ei, mai mult timp interacționând;
- Etapa identității (3-4 ani), în care copiii tind să își afirme propria individualitate și în care apar întrebări de tipul „Cine sunt eu?” sau „Sunt diferit de ceilalți?”. Acum este momentul în care părinții trebuie să ofere copiilor permisiunea de a lua diverse roluri și de a descoperi noi situații și identități;
- Etapa competenței (4-7 ani), în care copiii au nevoie să se simtă capabili să facă și să încerce lucruri noi și în care au nevoie de încurajare și de validare, nu doar din perspectiva rezultatelor, cât și a eforturilor. Este etapa „Ești capabil!” și „Poți încerca!”;
- Etapa preocupării (7-12 ani), în care copiii dezvoltă capacitatea de a avea grijă de sine, în care au nevoie de socializare și de prietenie. Acum este momentul în care copilul este preocupat de propria stare de bine, confort, dar și momentul în care are nevoie de a fi acceptat sau plăcut de alții.
Perioada intimității este marcată, pentru copii, de o serie de provocări. Dintre acestea, „examenul maturității”, pare să ridice cele mai multe probleme, atât pentru ei, cât și pentru părinții lor. „În perioada examenelor, cel mai important lucru este să ne ascultăm proprii copii și să le fim alături cât de mult putem. Dacă, de exemplu, copilul vine acasă după o discuție cu un profesor în urma căreia a ajuns la concluzia că nu poate trece peste examenul de Bacalaureat, de exemplu, noi, ca părinți, ar trebui în primul rând să-l invităm la o discuție și să îi permitem să se deschidă în fața noastră. Întrebări de tipul Tu cum ai reacționat? sau Tu ce ai spus în această situație? permit părinților o apropiere mai caldă de copil, ajutându-i să înțeleagă cum s-a simțit acesta. Acum pot apărea răspunsuri de tipul M-am simțit respins, am simțit că nu sunt bun de nimic sau Am simțit revoltă, furie și m-am simțit vinovat. Descoperind aceste trăiri, ne vom putea ghida copiii către reacții bazate pe analiză și nu pe impuls, pe logică și nu pe emoție”, a remarcat psihoterapeutul.
Astfel, rolul părintelui este, mai cu seamă în perioada de adolescență a copiilor, de a oferi suport și ghidare. Ce pot aduce diferit părinții este însă modul de abordare, felul în care inserează acest rol în relatia cu adolescenții, iar „evenimente de tipul acestui webinar pot ajuta foarte mult părinții în a fi modele pentru copiii lor pe de o parte, și de a primi la randul lor suport și ghidare venite dintr-o direcție specializată”, adaugă Doina Grasu. În felul acesta, în locul dezinteresului părinții încep sa construiască curiozitate, iar locul sfaturilor să fie luat de interacțiune și de exemplul personal.
În încheierea evenimentului, Doina Grasu a adresat părinților un îndemn la reflecție și la autodescoperire, pornind de chiar de la perioadele de dezvoltare ale copiilor: „Îndemn părinții să își pună câteva întrebări: care este, de fapt, scopul meu ca părinte? Cum l-aș defini? Este în regulă ca fiecare să îl definească diferit. De asemenea, care sunt motivele pentru care am devenit părinte? Cum am devenit părinte? Sunt în spate multe emoții, multe situații. Și care este sentimentul pe care eu îl am cel mai frecvent din perspectiva de părinte?”.
Înregistrarea completă a evenimentului „Cum să îți crești copilul echilibrat”, desfășurat în cadrul „Lunii părinților ROSE”, poate fi urmărită pe canalul oficial de YouTube.
Mai multe informații despre evenimentele organizate de ROSE în cadrul campaniilor de sensibilizare a profesorilor, elevilor și părinților pot fi consultate pe site-ul www.rose-edu.ro, pe paginile de Facebook și Instagram ROSE, dar pot fi solicitate și la adresa de mail office@edu-rose.ro.