Învățăm altfel! – Liceul Teoretic „Miron Costin” Pașcani

Proiectul a fost propus de monitorul Apopei Alla, care declară:

„Cea mai îndrăgită de către elevi a fost activitatea „Învățăm altfel!”, din categoria activităților extracurriculare, care a fost realizată prin două module: „Exprimă-te prin teatru” și „Învățăm prin jocuri non-formale”, urmărind dezvoltarea personală și creșterea stimei de sine a elevilor prin participarea la activități nonformale și de teatru educational, în vederea reducerii absenteismului și prevenirii abandonului școlar. În cei 5 ani de proiect, la această activitate au participat de 80 elevi din GT, alături de elevii din trupa de teatru a liceului “Fenomenalii”. Teatrul a jucat un rol important în viața elevilor, deoarece i-a ajutat să își dezvolte memoria, gândirea, atenţia, răbdarea, spiritual de echipă, să se cunoască mai bine și să își depășească limitele. Ateliere de lectură dramatică și interpretare, exercițiile de dicție, de mișcare scenică, vorbitul în public, improvizarea micilor scenete pe teme date, realizarea machiajelor, alegerea costumelor adecvate pentru personaje, jocul de rol, toate aceste activități realizate în parteneraiat cu Casa Municipală de cultură „Mihail Sadoveanu”Pașcani și cu actori tineri, foști absolvenți ai liceului, i-au ajutat pe elevi să își descoperit calitățile și să își estompeze defectele, să folosească cele învățate despre ei în propria dezvoltare, să fie creativi, sa găsească soluții la probleme, sa aibă încredere în ei și sa vorbească în fața unui public, să își exprime emoțiile și să se ajute reciproc, lucrând în echipă. Pentru realizarea spectacolelor de teatru s-au achiziționat 65 de costume de teatru, 40 peruci, 40 măști, 3 truse de machiaj, un sistem de sonorizare, materiale necesare pentru desfășurarea activităților, în valoare totală de 32.712 lei, dotări din fondurile proiectului. Rolul partenerilor a fost valoros prin punerea la dispoziție a sălii de spectacole pentru repetiții, pentru consiliere specalizată în domeniul teatral, al alegerii pieselor, realizarea regiei, alegerea costumelor și învățarea mișcării scenice, a dicției și a jocului personajelor.

Pentru a înțelege mai bine cum se realizează un spectacol de teatru, elevii au vizionat spectacole piesele „Scandal în culise”, la Teatrul Național Ateneu Iași, „Orașul”, la Teatrul Luceafărul Iași și „Cerere în căsătorie”, la Casa Municipală de cultură „Mihail Sadoveanu” Pașcani, susținut de Teatrul Mihai Eminescu Botoșani. Iar în urma acestor activități, trupa de teatru a liceului, „Fenomenalii”, a obținut numeroase premii la Festivalul de teatru școlar „Hai la Teatru!”, organizat de Teatru Luceafărul Iași și la Festivalul „Rampa teatrală”, organizat de Casa Municipală de cultură „Mihail Sadoveanu” Pașcani. Premiile obținute pentru interpretare artistică, cel mai bun spectacol, cei mai buni actori, cel mai bun scenariu, au motivat elevii pentru implicarea în alte proiecte educative, susținând spectacole în sala de teatru atât pentru elevii liceului, cât și pentru cei din alte școli, în comunitatea din Pașcani.

Rezultatul acestor activități a fost creșterea stimei de sine a elevilor, a rezultatelor școlare, o mai bună comunicare cu profesorii și afirmarea la nivelul comunității prin procentul în creștere, de la un an la altul, a elevilor care au luat Bacalaureatul cu note mari și au fost admiși la facultăți din sfera artistică: Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea „Babeș Bolyai” Cluj Napoca, Facultatea de Teatru și Film. În general, în perioada proiectului, 80% din absolvenții liceului și-au continuat studiile universitare, respectiv 632, iar 93 au optat pentru studii postliceale. Feedback-ul elevilor arată clar că activitățile nonformale au contribuit semnificativ la reducerea ratei de abandon de la 1,22%, valoare de referință la începutul proiectului, la 0% la final, să crească rata de absolvire a claselor terminale și de participare la examenul de bacalaureat la 100%, iar rata de promovarea a examenului de bacalaureat să ajungă la 98% în anul 5 de proiect față de 83,15%, valoarea de referință inițială.”