„O PUNTE ÎNTRE EU, CEA DIN TRECUT ȘI EU, CEA DE ACUM” (STUDENTĂ UNIVERSITATEA CRAIOVA)

La începutul anului universitar am început să simt sindromul impostorului, credeam că nu sunt bună, că mă repet, că toată lumea e foarte pregatită şi eu nu sunt, simţeam că nu am ce căuta în această clasă. Apoi a început proiectul ROSE, deşi nu i-am dat cine ştie ce şanse. Am crezut că nu o să mă ajute cu mai nimic şi că e o pierdere de timp. Deşi am avut aceste idei negativiste, nu am renunţat, am continuat să particip la toate activităţile. Fără măcar să realizez, acest proiect mi-a schimbat percepţia asupra mea, asupra activităţi mele academice şi asupra facultăţii. Acest proiect mi-a arătat că sunt capabilă să realizez tot ce îmi propun. (studentă)

Prin subproiectul Centrul de Resurse și Asistență în Învățare și Formare (CRAIF), Universitatea Craiova şi propus să îmbunătăţească performanţele universitare ale studenţilor din anul I, studii universitare de licenţă (buget şi taxă), aflaţi în situaţii de risc, prin facilitarea accesului la informaţie, precum şi la resursele şi instrumentele selectate în funcţie de propriile nevoi şi propriul ritm de învăţare, dezvoltare şi formare, necesar implicării lor, individuale sau colective, în activităţile pe care intenţionează să le desfăşoare, şi, pe termen lung, în dezvoltarea carierei şi potenţarea rolului lor în societate.

Scopul CRAIF este de a crea un cadru așa cum și-l doresc studenții, un cadru în care ei să simtă că pot să realizeze orice, iar profesorii, care vor intra în dialog cu ei să le arate calea către acel orice pe care ei și-l doresc. Mai precis, în cadrul CRAIF studenții vor susține activități formative strict aplicative, în care teoria, aparent insipidă, va trebui să își dovedească utilitatea în lumea reală. CRAIF nu va fi o cetate ermetică în care totul se va concentra pe învățarea formală. Educația non-formală este extrem de importantă. CRAIF va deveni locul în care studenții vor adresa întrebările lor Universității din Craiova, iar UCV, prin specialiștii ei, prin angajații ei, prin absolvenții ei, va răspunde. Acesta este conceptul pe care vrem să îl dezvoltăm în cadrul CRAIF: indiferent de problema pe care o ai, aici vei găsi răspunsuri. Decizia, însă, o vei lua tu singur, dar în cunoștință de cauză.” (coordonator)

În organizarea şi implementarea activităţilor propuse, proiectul CRAIF a implicat personal specializat din cadrul universităţii, respectiv cadre didactice de specialitate care au susţinut activităţi remediale, consilieri ai Centrului de Consiliere şi Orientare în Carieră, care au organizat şi susţinut activităţi de coaching şi consiliere profesională şi orientare în carieră. De asemenea, a fost implicat şi personalul specializat al Departamentului de Comunicare, Jurnalism şi Ştiinţe ale Educaţiei şi al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, dar și reprezentanți ai organizațiilor studențești.

Sigur, CRAIF este deja o entitate în cadrul Universității din Craiova, el este aprobat de Senat, are regulament. Tocmai pentru că, nu este un centru făcut pentru o oportunitate de finanțare, este un centru care mai departe își va asigura sustenabilitatea, aceasta fiind și ideea pe care am subliniat-o și la început. Adică el este fixat lângă un cămin, este fixat în cadrul unei biblioteci care are toate dotările și când vine un student acolo, are un loc unde să lucreze, un loc în care studenții pot să își organizeze conferințe.” (coordonator)

În activități au fost cuprinși toți studenții din anul I, atât pentru realizarea unor activități remediale, dar mai ales pentru a-i putea implica ulterior în activități de voluntariat, în activități legate de ateliere de lucru tematice, mai precis pentru a-i pregăti nu numai în domeniul specializării lor pe care au ales-o atunci când au dat la facultate, dar și în specializări interdiscplinare. Beneficiarii direcţi ai proiectului sunt 1.050 de studenţi, câte 350 pentru fiecare an de derulare a proiectului, de la toate cele 12 facultăţi ale Universităţii din Craiova.

[…] faptul că mi-am cunoscut studenții, a fost un mare atu și cred că știu foarte clar în anii următori când poate nu vom mai avea ROSE, cum anume să procedezi cu ei să nu abandoneze, pentru că este foarte greu în momentul în care lucrezi simultan cu 30 de studenți, e mai greu să știi fiecare ce vrea. Și acum mi-am dat seama că în aceste grupuri restrânse ei încep să aibă curaj și, clar, cumva noi va trebui să facem și să ținem legătura mai aproape cu ei, mai strâns și să le dăm acel confort că nu sunt singurii în facultate și că nimeni nu stă să-i pândească ca să îi pice. Și că interesul comun este ca ei să facă ceva, că evident că nimeni nu le dă 10 ca fără ei să știe, pentru că altfel vom avea niște specialiști ratați, pentru că evident dacă nu știu nimic nu o să îi angajeze nimeni și atunci rezultatele noastre la un moment dat vor fi clar evidente că nu am făcut nimic.” (profesor)

Cea mai importantă schimbare pe care a produs-o acest proiect a fost înțelegerea mai ușoară a cursurilor. Fiind și în primul an îmi era destul de greu să mă acomodez, să țin pasul cu tot ce se întâmpla, nu înțelegeam prea multe lucruri. Iar, datorită proiectului și întâlnirilor pe care le-am avut, fiind destul de multe, am reușit să povestim mai mult cu profesorii, să ne ajute în ceea ce întâmpinam în derularea cursurilor. Aveam mai mult timp să dezbatem unele subiecte mai neînțelese de noi și așa am putut să mă adaptez mai uşor și sa înțeleg că nu este chiar așa de greu pe cât îmi imaginam. Acum pot să spun că îmi este destul de uşor sa țin pasul cu tot ce se întâmplă, nu mai am impedimente să fiu atât de introvertită și chiar mă bucur că am făcut parte din acest proiect care m-a ajutat enorm.” (studentă)

CRAIF Centrul de Resurse și Asistență în Învățare și Formare

Universitatea Craiova

AG nr. 98