„…aici mi s-a deschis o uşă care nu s-ar fi putut deschide nicăieri altundeva

Cu ajutorul finanţării primite, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice și Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi au realizat între anii 2017 şi 2020 îndrumarea școlară și profesională a peste 275 elevi de liceu, cu precădere a celor aflați în situații de risc, prin organizarea a unor programe de vară anuale pentru 11 grupe a câte 25 de studenți.

Eram în clasa a 12-a şi eram nehotărâtă cu privire la alegerea unei facultăți. Am participat la proiectul ROSE doar din curiozitate şi pentru a ieşi din zona de confort. Nu aveam așteptări prea mari. Însă aici mi s-a deschis o uşă care nu s-ar fi putut deschide nicăieri altundeva. Am rămas impresionată de devotamentul celor implicaţi in proiect. Mi-a plăcut. Datorită proiectului, am reuşit să-mi aleg facultatea la care să merg şi mă declar mulțumită. (studentă)

O experiență universitară timpurie

Derularea acestor programe de vară le-a oferit elevilor o experiență universitară timpurie, menită să îi motiveze și să îi ambiționeze să depună eforturi pentru a veni la facultate și să fie încântați și conştienți de oportunitatea și deschiderea conferită de finalizarea studiilor universitare. Astfel a crescut gradul de atractivitate a studiilor superioare, elevii au avut oportunitatea de a trăi, de timpuriu, experiența vieții de student, în vederea familiarizării acestora cu specificul vieții academice și a dezvoltării abilităților cognitiv-emoționale relevante pentru luarea deciziei de continuare a studiilor la nivel universitar. Mai mult, au putut descoperi Iaşul ca oraș cultural cu potențial turistic, precum și modul în care studenția reprezintă o experiențe nu doar necesare și utile, ci și atractive.

Pe lângă familiarizarea elevilor cu mediul academic, proiectul a urmărit să le crească stima de sine și încrederea că vor reuşi să parcurgă studiile universitare, să le ofere contextul pentru o dezvoltare timpurie a abilităţilor relevante pentru succesul în învățământul universitar și să le prezinte variante de creștere profesională și construire a propriului viitor.

Activitățile proiectului au inclus: campanii de conştientizare şi caravane anuale la liceele din regiunea Moldovei organizate de către reprezentanți ai universității, în perioada anterioară organizării programelor de vară.

Elevii au susţinut cursuri similare celor desfăşurate în timpul anului universitar și seminarii de studiu organizate şi au fost familiarizaţi cu oferta educaţională. Aceştia au participat la activităţi de consiliere profesională și orientare în carieră, ateliere de jocuri în domenii specifice, au participat la activități recreativ — sportive şi evenimente culturale: jocuri de echipă, proiecţii de film, concerte folk.

În cadrul proiectului s-au organizat o serie de workshop-uri pe diverse teme de la  managementul timpului, stabilirea obiectivelor, strategii de luare a deciziilor, învață să înveți, la leadership și inserția pe piața muncii. Elevii au participat la seminarii despre partide politice – perspective actuale de analiză, metode de cercetare în ştiinţele sociale, învățarea în mediul virtual şi comunicare şi relații publice. Au trecut prin sesiuni de formare cum ar fi „Să (nu) îţi fie ruşine!” –  cogniții și emoții implicate în comportamentul agresiv sau training pe teme de comunicare politică, tehnici de optimizare a comunicării, eficiența strategiilor de reglare emoțională. Cursurile au inclus influența socială și atractivitatea fizică, laşul universitar: o scurtă introducere.

Cea mai mare schimbare care și-a pus amprenta asupra mea a fost cea legată de oameni. Înainte de a veni la școala de vară eram foarte atentă la detalii și nu mă împrieteneam cu oricine, poate se datora și vârstei, nu știu exact. Cele mai importante lucruri pe care le-am învățat în cadrul şcolii de vară au fost legate de prejudecăți, adică de a nu judeca o carte după copertă, am învățat că nu trebuie să fii cineva pentru a lega o prietenie, îmbrăcămintea sau felul cum arăți nu te fac mai special, comportamentul și modestia sunt cele mai importante aspecte atunci când ești prieten cu cineva. (studentă)

Activităţile cu specific cultural au permis elevilor să afle mai multe informaţii despre subiecte cum ar fi prezentarea Universităţii ,Alexandru loan Cuza” din laşi, prezentarea municipiului laşi şi a principalelor obiective cultural şi turistice – Palatul Culturii, Grădina Botanică, Bojdeuca lui Ion Creangă). În cadrul activităţilor recreative, elevii au trecut prin exerciţii de intercunoaştere, au avut proiecţie de filme on-line, jocuri interactive: „Seara sporturilor”, „Pub Quiz”, „Studenţii au talent”, „Games Night”, cursuri de prim ajutor, sesiune de feedback etc.