Programul ERASMUS+ și oportunitățile de finanțare europeană pentru dezvoltarea profesorilor, printre subiectele abordate în cadrul webinarului

Luni, 7 februarie 2022, Oana Moșoiu, coordonator intervenții sistemice în cadrul Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă a Ministerului Educației, și Carmen Marcu, trainer și formator în cadrul programelor ERASMUS+, au prezentat, în cadrul unui webinar interactiv, oportunitățile de finanțare europeană pentru dezvoltarea profesorilor.

Evenimentul, organizat de echipa de comunicare a proiectului ROSE ca parte a campaniei de sensibilizare a profesorilor și moderat de Mirabela Amarandei, cercetător doctorand la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, a adus împreună peste 250 de cadre didactice dornice să descopere modalitățile prin care instituțiile europene susțin și încurajează evoluția și dezvoltarea acestora.

ERASMUS+, programul care unește peste 30 de țări

În cadrul webinarului, Oana Moșoiu și Carmen Marcu au prezentat cadrelor didactice beneficiile și oportunitățile oferite de programul ERASMUS+, dar și o serie de alte programe menite să le sprijine în dezvoltarea comunităților în care activează. De altfel, discuția a pornit de la întrebările și curiozitățile participanților, care au putut interacționa cu experții atât prin intermediul chat-ului oferit de platforma Zoom, cât și prin intermediul reacțiilor pe care programul le pune la dispoziție.

Ce este și cum se conturează un proiect de succes? Dacă vorbim despre proiectele din zona educațională, cum este cazul celor finanțare prin programul ERASMUS+ de către Comisia Europeană, pentru a-și atinge potențialul maxim, acestea trebuie să adreseze o nevoie clară, reală, care, prin soluționare, poate genera o schimbare și, implicit, rezultate vizibile. Pentru a identifica această nevoie, aflată la congruența nevoilor locale, ale comunității, cu a cele ale organizației – fie că vorbim de școli sau de universități – și cu a celor individuale – fie că vorbim de nevoile de învățare sau de cele de dezvoltare personală și profesională –, este necesară o analiză atentă a tuturor celor trei factori cheie”, a remarcat Oana Moșoiu.

Dacă discutăm despre programul ERASMUS+, pot fi observate câteva direcții prioritare pe care acesta le adresează în funcție de nevoile identificate de-a lungul anilor la nivelul societății: incluziune și diversitate, transformare digitală și mediu și combaterea schimbărilor climatice. Pornind de la acestea, fie că este implementat de licee, colegii, școli profesionale, autorități locale, fundații, ONG-uri sau universități, un proiect ERASMUS+ trebuie să acționeze în trei direcții cheie: mobilități – cooperare – sprijin pentru dezvoltarea de politici publice.

În ceea ce privește structura proiectelor, specialiștii recomandă ca:

  • Obiectivele să fie clare, realiste și corelate cu prioritățile selectate;

  • Grupul țintă să fie descris concret și cât mai detaliat;

  • Nevoia adresată să fie bine documentată și corelată cu o soluție concretă;

  • Între activitățile naționale și cele internaționale să existe un echilibru;

  • Rezultatele așteptate – tangibile și intangibile – să fie prezentate cât mai clar.

Cu toate că în cazul proiectelor ERASMUS+ nu există costuri unitare predefinite, bugetele fiind configurate în urma creării și descrierii fiecărei activități, proiectele de parteneriat de mică anvergură au un buget maxim fix de 30.000 sau 60.000 de euro. În ceea ce privește termenele limită, discutăm despre 23 martie 2022, ora 12:00:00 (Brussels time), pentru proiecte ce vor începe între 1 septembrie și 31 decembrie 2022, și despre 4 octombrie 2022, ora 12:00:00 (Brussels time), pentru proiectele care încep între 1 ianuarie și 31 august 2023”, a punctat Carmen Marcu.

Cum puteți aplica pentru finanțare prin programul ERASMUS+?

Pentru a beneficia de finanţare în programul Erasmus+ este nevoie ca toţi candidaţii să aibă un cod PIC–OID. Persoanele care nu au codul trebuie să se înregistreze pentru obţinerea acestuia într-un registru electronic unic la nivelul UE – Facilitatea Unică de Înregistrare (Unique Registration Facility, URF). Acest cod va fi folosit în toate etapele proiectului, dar şi în anii următori pentru depunerea unor eventuale noi candidaturi.

Pentru informații detaliate cu privire la pașii pe care persoanele interesate să aplice pentru finanțare ERASMUS+ trebuie îi urmeze, specialiștii de la Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) utilizează site-ul www.erasmusplus.ro care cuprinde ghiduri, webinare și prezentări menite să ofere o imagine de ansamblu asupra programului.

Nu în ultimul rând, detalii complete cu privire la toți pașii care trebuie urmați pentru a depune un proiect spre finanțare în cadrul programului ERASMUS+ pot fi consultate în Ghidul programului, disponibil aici.

Înregistrarea integrală a webinarului „Oportunități de finanțare europeană pentru dezvoltarea profesorilor” organizat de echipa de comunicare a proiectului ROSE poate fi urmărită aici.