O iniţiativă studenţească cu beneficii ample
„Mi-am schimbat opinia despre facultatea pe care doresc să o urmez de foarte multe ori. Când am auzit de WSU, m-am înscris imediat. Nu aveam foarte mari aşteptări, nu ştiam, de fapt, la ce să mă aştept. Îmi pusesem în minte că voiam să fiu cât mai sociabilă şi să-mi spun părerea cât mai mult şi să nu-mi fie frică să greşesc. Din primul curs la care am participat mi-am dat seama că am făcut alegerea bună. Profesoarele au făcut totul atât de uşor de înţeles şi au avut foarte multă răbdare cu noi, parcă nu mai voiam să se termine. Modul în care s-au desfăşurat cursurile a fost foarte comod, aşa încât aveam şi timp pentru noi, dar umpleau o bună parte a zilei. Mi-am făcut mulţi prieteni cu care încă ţin legătura şi cu care sper să mă văd la facultate din toamnă. Am rămas cu foarte multe amintiri faine de care o să ţin cu drag. A durat puţin să mă obişnuiesc cu viaţa după WSU, fără gimnastica de dimineaţă şi serile de jocuri. Fără cursurile care ne umpleau ziua. După proiect, încă ne mai scriam pe messenger despre cursuri şi câ de mult ne doream să ne revedem şi să mai trăim o zi de WSU. Fetele de la FLIT sunt cele mai faine!” (studentă)
Proiectul ROSE a oferit Universităţii de Vest din Timişoara contextul și resursele pentru a dezvolta la un nivel mult mai mare şi cu un impact considerabil o iniţiativă studenţească coordonată de Organizația Studenților din Universitatea de Vest din Timișoara (OSUT) şi derulată de voluntari timp de 7 ani. Proiectul „West Summer University” s-a dovedit a fi unul de succes încă din primul an de implementare, fapt ce a atras după sine dorința de a-l organiza și implementa și ulterior. De altfel, proiectul a primit titlul de „Cel mai bun proiect de voluntariat al anului 2014” în domeniul Educație la Gala Națională a Voluntarilor din anul respectiv.
Ce şi-a propus şi a realizat „West Summer University” prin proiectul ROSE? Peste 600 de elevi cu vârsta cuprinsă între 16 și 19 ani (în special clasele a X-XI) participanți la cele 3 cicluri de școli de vară. Elevii au fost aleşi din alte oraşe pentru a spori șansele celor din afara oraşului Timişoara de a experimenta mediul universitar din acest oraş; astfel au venit elevi din Iași, București, Focşani și din alte localități din țară şi din Republica Moldova.
„Ei au stat în campus în perioada respectivă, cazați. Da, pentru că trebuie să știe ce îi așteaptă. Pentru foarte mulți dintre ei, să știți că ruperea asta bruscă de la liceu, când ești acasă cu mama, cu tata și ajungi undeva în cămin e foarte grea și sunt nepregătiți. Un proiect de genul asta îi ajută foarte mult, că practic ajung să conștientizeze la ce se înhamă, unde vin, ce îi așteaptă. Deci într-un fel să nu trebuiască să caute unde sunt sălile de curs, unde sunt sediile facultății, unde au cazare, unde este info chioșcul, ca să diminuăm impactul și, când începe efectiv anul universitar, să intrăm în pâine. Asta să zicem că s-a născut, această săptămână de inițiere, tocmai după acest proiect.” (profesor)
„Eu cred că principalul beneficiu pentru profesori este faptul că sunt mai acordați la realitate și la generațiile care vin; una dintre problemele continue a viitorilor noștri studenți – sunt din ce în ce mai slabi pregătiți și atunci cred că este important pentru profesori să fie foarte racordați la realitate, la cum este fiecare generație de elevi, pentru a putea să își adapteze și ei atât metodele de predare, să înțeleagă de ce este important să venim cu activități remediale pentru viitori studenți sau chiar să poată să aibă speranțe că sunt unii studenți buni care urmează să vină, care să-i ajute inclusiv pe ei ca și cadre didactice, să îi motiveze un pic să poată să ridice ștacheta. (profesor)
Activităţile realizate în subproiectul finanţat prin proiectul ROSE au inclus pe structura standard a şcolii de vară: activităţi cu caracter didactic (cursuri, seminarii și laboratoare reprezentative pentru anul I de studiu, susținute de profesori sau doctoranzi) şi activităţi de cunoaştere a municipiului Timişoara ca centru universitar. Subproiectul a fost susţinut printr-o campanie de promovare.
Beneficiile acestui tip de program identificate în urma derulării cu succes a „West Summer University” sunt numeroase şi cuprind aspecte de la disponibilitatea resurselor necesare pentru a asigura accesul pentru grupurile dezavantajate la o experiență de simulare a vieții de student la o mai bună ”acordare” a profesorilor la generațiile care vin, care le-au influențat metode de predare viitoare, adaptare de conținuturi, pentru că școala de vară oferă profesorilor posibilitatea de şti ce instrumente să aleagă pentru ca decalajele, dacă există, să fie deja atenuate după începerea anului universitar.
Un alt beneficiu important a fost că proiectul ROSE a pus pe masă problema consilierii la modul cel mai real posibil, partea de consiliere în carieră, spre exemplu, a intrat în planul de învățământ la nivel universitar pentru toți studenții de anul I, a devenit obligatorie ca și materie. O bună orientare profesională se reflectă în rezultate mai bune, adaptare mai bună, satisfacție mai ridicată în raport cu facultatea și, în final o adaptare mai bună la mediul profesional, la oportunitățile oferite de specializarea și formarea primită în facultate.
Două activități cred că sunt cu impact destul de important pentru ei: deschiderea oficială a școlii de vară unde văd practic amploarea proiectului – ei sunt pentru prima dată într-o aulă universitară plină, și își dau seama că au ajuns într-un alt mediu și cred că setează bazele pentru a putea să trateze cu responsabilitate ceea ce se va întâmpla în următoarele două săptămâni, și, ulterior, festivitatea de încheiere, când practic se poate vedea o trecere și o schimbare foarte mare a lor de la momentul lor în care erau foarte stingheri în anul respectiv, nu știau pe nimeni, până la momentul în care se iau în brațe la sfârșit toți, plâng de emoție că își părăsesc niște prieteni pe care i-au găsit în două săptămâni și faptul că își doresc să se reîntâlnească pe perioada studiilor… deci se poate vedea frumos o transformare a lor de la început până la final. (psiholog)
WEST SUMMER UNIVERSITY
Universitatea de Vest, Timișoara
Program de vară tip punte (SGCU-PV)
AG nr. 18